آموزش

پاستل چیست؟

پاستل یک وسیله و ابزار هنری است که از آن برای نقاشی و طراحی استفاده می‌کنند. پاستل از پودر رنگدانه خالص درست شده است. این پودر رنگدانه‌ای استفاده شده، همان پودری است که در دیگر ابزارهای رنگ آمیزی مانند رنگ روغن استفاده شده است. این رنگدانه‌ها به یکدیگر چسبیده‌اند و حتی از آن برای دیگر وسایل‌های هنری مثل مداد رنگی، اکریلیک و آبرنگ نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

اما از بین این ابزارهای نقاشی، پاستل به‌دلیل اینکه اثر خاص و تکنیکی بر روی کاغذ بر جای می‌گذارد نسبت به بقیه متفاوت‌تر است. گفتنی است که پاستل‌ها خصوصیات مشابه و یکسانی ندارند. برخلاف رنگ‌های مایع بسیار، احتمال خراب شدن و تحلیل رفتن رنگ نقاشی‌ها، نسبتاً زیاد است. پس بعد از اتمام نقاشی با استفاده از رنگ‌های متفاوت پاستل، باید از اسپری فیکساتیو برای جلوگیری از خراب شدن نقاشی استفاده کرد. به عبارت دیگر، پاستل از خمیر غلیظی حاصل می‌شود که این خمیر از مخلوط شدن رنگ دانه خشک، گچ و یک ماده چسبناک به وجود آمده است. بعد از مخلوط کردن خمیر، آن‌ها را به صورت شاخه‌های جدا می‌کنند و اجازه می‌دهند تا خشک شوند. به دلیل اینکه پاستل‌ها از رنگدانه‌های تقریباً خالص حاصل شده‌اند، رنگ‌هایی را بر روی کاغذ به جا می‌گذارند که دیگر وسایل هنری نمی‌توانند.

برندهای مختلفی از پاستل وجود دارد و از نظر ظاهری بصورت مدادی و یا بلوکی است و تنوع رنگی بالایی دارند که بصورت ست و یا تک قابل خرید است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *